Benjamin Von Wong – zeemeermin in plastieken zee

Benjamin Von Wong is een van de topfavorieten van deze website, zijn talent beschrijven is eindeloos lang en telkens weer slaagt hij erin om zichzelf heruit te vinden in briljante fotografie, gekruid met een fantastisch gevoel voor fantasie, dramatiek en esthetiek. Deze begaafde kunstenaar neemt niet alleen genoegen met het visueel aantrekkelijk maken van zijn foto’s, hij schept in zijn denkwereld volledige scenario’s die hem toelaten om een subliem verhala mee te geven in zijn kunst. Zo is de man en de kunst onbrekelijk verbonden met een soort van universeel verantwoordelijkheidsgevoel, de artiest denkt na als gewone sterveling, de sterveling in hem zoekt manieren om een stem te zijn in een wereld van beelden. Zijn ecologische verontwaardiging heeft een voorname plaats na zijn andere grote liefde het streven naar visuele schoonheid.

Het is al lang duidelijk dat hij zichzelf niet beperkt tot artiest zijn maar ook duidelijke signalen steekt in zijn werk die eigenlijk een verhulling is van echt activisme. Met zijn “Mermaids Hate Plastic” gaat hij duidelijk weer de ecologische toer op en wordt zijn kunst een wrange aanklacht tegen de systematische vernietiging van onze planeet door de mens zelf. Men kan  stellen dat Benjamin Von Wong indien hij voor een andere roeping had gekozen een fantastische regisseur zou zijn geweest. In zijn geest dirigeert hij perfect zijn emoties en gedachten en zoekt hij telkens een manier om ze uit te voeren tot in de visuele perfectie. De foto’s an sich zijn dan wel wondermooi hij is ook de schepper van de sfeer en de denkbeelden die zijn oorsprong kenden in zijn geest en nu aan de wereld worden geschonken op zijn gekke en geniale manier.

Het ging hem er deze keer om, om iets zo negatiefs en vervelend als pollutie van de zee door plastiek voor te stellen op een manier die niet alleen de aandacht genadeloos opeist maar die ook dynamisch is. Dankzij veel hulp en zijn onbevangen fantasie heeft hij een oceaan van plastieken flessen gemaakt waarin zeemeerminnen proberen te overleven. Geef toe dit geeft een ander beeld van Ariel de kleine Zeemeermin, ondanks de grauwheid van de realiteit slaagt hij er toch nog in om een hoog Disney-gehalte te steken in zijn fotografie, het is de confronterende onverwachtheid die het allemaal doet.

De kunstmatige zee van Benjamin Von Wong kwam tot stand met 10.000 plastieken flessen. Het getal is zoals alles wat Von Wong doet geen toeval, hij rekende uit dat een mens gemiddeld 167 flessen gebruikt per jaar, wanneer diezelfde mens 60 jaar oud is zal deze persoon 10.000 flessen hebben toegevoegd aan de bergafval van plastiek. Niet alleen is plastiek bevuilend, het zit vol gifstoffen die het water besmetten. Door zijn modellen als zeemeerminnen doorheen deze oceaan te laten zwemmen geeft hij een representatie van het effect op de natuur.

De shoot zelf was alweer een gigantische onderneming zoals we gewoon zijn van de meesterfotograaf. Gelukkig weet hijzelf hoe gek zijn ideeën kunnen zijn, hij begint eraan spontaan en onbezonnen en zorgt ervoor dat het tot een goed einde komt. Het gekke is dat hij spontane vrijwilligers blijft vinden die meewerken aan zijn fantasieën. In dit feit komt zijn krcht als visuele verteller ook naar boven als een vaststaand feit, werken met Benjamin Von Wong is niet alleen een fantastisch avontuur het is bijna een privilége om niet alleen zijn artistieke visie te delen maar ook zijn hulpkreet te repliceren.

Nadat hij een donatie kreeg van 10.000 flessen van een fabrikant, dienden alle labels te worden verwijderd, daarna werd er een warenhuis ter beschikking gesteld om de foto’s te maken. Logistiek organisatorisch kan dit tellen en is hij een meester van overzicht, het is merkwaardig hoe hij er telkens weer in slaagt om zijn ideeën om te zetten in realiteit. Hij begrijpt dat erge of zelf lelijke boodschappen het best gepresenteert worden aan het publiek op een aantrekkelijke manier. Hij vecht negativiteit aan met een soort van mooie wake-up calls waafrin men naast het dromerige visuele aspect bijna gedwongen wordt om de soms harde waarheid mee te souperen. De manier waarop hij dit telkens weer voor elkaar krijgt is bijna surrealistisch en geeft een goed beeld van zijn artistiek genie.

Na een hele tijd voorbereidingen brainstormden Benjamin Von Wong en de artieste Allison Blue over de te nemen poses. Aanpassing na aanpassing werd gemaakt totdat een magische zee verscheen, het model Clara werd klaargemaakt voor de opnames na eindeloos experimenteren met make-up, haar en bodypainting. Het eindresultaat is een echte “Von Wong” grandioos spektakel en adembenemend.

Meer info: Website – Instagram – Wikipedia – YouTube – Facebook – Linkedin – IMD – Flickr – 500px – X –

Lees ook onze vorige artikels over Benjamin Von Wong:

 

Benjamin Von Wong maakt kunst met e-trash

Strawapocalypse – Benjamin Von Wong – De Golf van 168.000 plastiek rietjes

Bewaren

Share this post

No comments

Add yours