Strawapocalypse – Benjamin Von Wong – De Golf van 168.000 plastiek rietjes

Strawapocalypse van Benjamin Von Wong is het onderwerp van favoritisme op deze site, niet alleen kunnen we simpelweg geen genoeg krijgen van zijn artistiek werk, de sublieme fotograaf blijft zijn publiek keer op keer verrassen met de meest originele concepten die dan fenomenaal uitgewerkt worden tot een soort van artistieke fotografische perfectie.

Het laatste project van Benjamin Von Wong gaat terug de ecologische toer op, hij stelt de massale vervuiling van onze oceanen door moordend plastiek aan de kaak door middel van een gigantische installatie waar hij zijn talent laat botvieren als meesterfotograaf.

Zijn milieu engagement is niet nieuw en hij staat bekend voor zijn rauwe confrontatie met de realiteit op een manier die soms prachtig maar ook heel hard binnenkomt bij de toeschouwers. Voor zijn laatste reeks heeft hij een soort van een slagzin: “It’s just one straw, said 8 billion people.” (het is maar een rietje zieden 8 miljard mensen). Een duidelijke verwijzing naar het grootste probleem iedereen denkt dat hun inbreng onbelangrijk is, wel integendeel.

Benjamin Von Wong is duidelijk in zijn boodschap, het gaat niet om zomaar een plastiek rietje. Deze rietjes zijn zo goed als niet recycleerbaar, in de Verenigde Staten alleen al worden 500 miljoen rietjes gebruikt per dag. De fotograaf vraagt zijn publiek om neen te zeggen tegen plastieken rietjes, Strawapocalypse is bedoeld om hiervan het symbool te zijn.

Door deze steeds stijgende frustratie kwam zijn idee voor het nieuwe project die hij ‘Strawapocalypse’ noemt. Hij kon het zichzelf gemakkelijk hebben gemaakt en gewoon 100.000 rietjes gaan kopen, maar hij haalde zelf 168.000 plastieken rietje sop in zes maanden tijd onder andere dankzij de samenwerking met Starbucks Vietnam.

Benjamin Von Wong hoopt nu het probleem zichtbaar en vooral bespreekbaar te maken met Strawapocalypse. Zoals gewoonlijk kon hij weer rekenen op een legertje vrijwilligers die die twee weken aan een stuk alle rietjes hebben gereinigd en per kleur uitgezocht. De groene, zwarte en blauwe rietjes diende om de golf weer te geven, de witte dienden voor het schuim in het water weer te geven en de gele om de illusie van een strand te weerspiegelen.

De technische structuur Strawapocalypse was het hardste werk, vooral de interactie met de LED-lampen en het feit dat deze man niets aan het detail overlaat. De installatie heeft de indruk dat de zee wordt gesplitst, een soort van Bijbelse referentie en het is bijzonder indrukwekkend. Voorlopig staat de installatie in Vietnam maar het zal ongetwijfeld zijn weg vinden naar alle grootsteden in de wereld.

Meer info:

Benjamin Von Wong: Website | Facebook | Instagram

Lees onze andere verslagen over Benjamin Von Wong:

Benjamin Von Wong maakt kunst met e-trash

Benjamin Von Wong – zeemeermin in plastieken zee

Benjamin Von Wong en de lavastromen op Hawaii

Benjamin Von Wong – swimming with sharks

De fotoshoot van Von Wong bij een gezonken schip in Bali

Stormchasing fotografie

Een huwelijk tussen Disney en de grootste abdijbibliotheek

Share this post

2 comments

Add yours
  1. Jeannet 30 januari, 2019 at 12:16 Beantwoorden

    Wat een goed werk. Ik kende hem niet. Mijn eerste indruk was natuurlijk, ja, duh, heb je 160.000 rietjes aangeschaft voor dit werk, maar gelukkig was dat niet het geval en heeft hij ze allemaal opgeraapt/verzameld en schoongemaakt. Dat maakt het veel waardevoller natuurlijk. Dank je wel!

    • Thalmaray 31 januari, 2019 at 12:25 Beantwoorden

      Dank voor je reactie Jeannet, hij is echt een heel bijzonder man, ben een grote bewonderaar van hem, in hem zie ik het talent van de grote meesters zoals Da Vinci en
      Michelangelo, maar dan uiteraard in een hedendaags jasje. Ben overtuigd dat hij de wereld nog met bewondering zal doen kijken naar zijn volgende projecten.
      Mvg. Thalmaray

Post a new comment