Justin Bateman is een kunstenaar die creativiteit ‘out of the box’ bekijkt en gebruikt maakt van soms ongewone en niet-conventionele materialen. Als kunst universiteitsdocent kwam hij al geruime tijd in contact met kunst en besloot hij dan maar om er zijn fulltime loopbaan mee uit te bouwen.
Met Thailand als thuisbasis kan men niet anders dan in een inspirationele roes te geraken. Zijn keuze om te werken met keien, in lijn met de Oosterse filosofie is er iets magisch om te werken met simpele objecten, alledaagse dingen die men niet direct bij stil staat maar die terug te vinden zijn in alle menselijke structuren sinds het begin er tijden. Materiële dingen overleven ook de mens en zijn in een zekere zin stilzwijgende getuigen van ontzettend veel verhalen en de evolutie van de mensheid. Zo heeft ieder organisch of non-organisch voorwerp een verhaal te vertellen, het zijn rudimentaire datadragers en de niet altijd tastbare noch zichtbare interactie met mensen is veel groter dan men zou verwachten.
Justin Bateman speelde voor het eerst in Portsmouth in het Verenigd Koninkrijk met het idee om zijn kunst een zo natuurlijk mogelijke twist te geven. Een keienstrand in zijn thuisstad zou zijn leven veranderen toen hij tot het besef kwam dat er een onuitputtelijke voorraad rauw materiaal was om prachtige mozaïeken mee te maken. Een iconische foto op het internet welke plotseling viraal een eigen leven ging leiden was het definitieve startschot voor een fantastische artistieke reis die nu nog steeds verdergaat.
Het was in Thailand dat de passie pas echt groeide en niet alleen zijn artistieke handtekening kreeg vorm maar ook een onzichtbare vorm met de natuur en de weerelementen. Het is in deze periode dat zijn kunst hem therapeutische inzichten gaf, een soort van synergie tussen de schepper en de omgeving, er ging bijna iets magisch over iedere creatie, naast een bijna in het oosten obligatoir zen gevoel, was er een paradoxale chemie tussen chaos en orde. Uit een ontstaan respect voor de natuur maakt hij zich ook sterk dat hij geen enkel materiaal op een of andere manier bewerkt, hij moet het doen met wat hij kan vinden, er is geen bijschaving, technische snufjes, verkleuringen of modern hocus pocus, sterker nog hij is respectvol onderhevig aan de weerelementen die zijn werk in enkele seconden tijd kan verstoren. Bestaande stenen structuren zijn het archeologisch of bestaande worden ook niet aangeraakt laat staan gebruikt. Puur natuur is zijn slogan!
Justin Bateman haalt zijn inspiratie uit zijn persoonlijke interessepunten zoals beroemdheden en alle mensen of zaken die hem treffen gedurende zijn leven. Het is soms een heimelijke voldoening om mensen af te beelden die geniale dingen hebben gepresteerd met de meest simpele materialen. Alsof hij op zijn manier de eenvoud van de natuur terugbrengt naar de kunst, een erkenning dat er geen grotere kunstenaar is dan de natuur zelf.
Het idee dat de mozaïekkunst een heropleving kent is wat mij betreft geniaal, het is geleden van de Grieks-Romeinse tijd dat deze discipline floreerde, de nieuwe edities van Justin Bateman herstelt deze traditie, en is een feest voor het oog.
Meer info: Instagram –
Foto’s: Justin Bateman alle rechten voorbehouden met vriendelijke toestemming voor Thalmaray.co