Benjamin Von Wong is het enfant terrible van de fotografie. Zelden neemt hij genoeg met ordinaire foto’s maar hij maakt er een punt van om een flinke dosis sensatie en zelfs gevaar te steken in zijn fotocomposities. Het is een feit dat de menselijke gfeest een aangetrokken fascinatie heeft naar gevaar en sensatie, maar om dit te realiseren op een veilige en verantwoorde manier is nog een heel paar andere mouwen. De grootmeester van de fotografie heeft er ondertussen genoeg ervaring op zitten om te beseffen dat dit niet kan zonder de nodige voorbereidingen en veiligheidsmaatregelen. Zijn concepten ondergaan dan ook een heel lang rijpingsproces, van simpele gedachte in zijn brein tot het uitwerken van een echt werkingsplan. Naast zijn artistiek genie komt er dus heel wat kijken vooraleer hij zijn creaties kan realiseren. Gelukkig is hij een echte professional die zich bovendien omringt door experten en mensen die heus weten wat ze doen.
We brachten zijn vorige serie al onder de aandacht toen Benjamin Von Wong spectaculaire onderwaterbeelden schoot in Bali en zijn halsbrekende prestatie met de photoshoot met een levensgevaarlijke tornado als decorstuk. Zijn nieuwste prestatie:”Swimming with Shark” is zoals we van hem gewoon zijn gewoonweg adembenemend. De foto’s grijpen onmiddellijk onze oergedachten vast van ‘gevaar’ en van ‘schoonheid en het beest’ gevoel. Het zijn net deze emoties die de beelden een extra dimensie geven in kracht en emotionele indrukken. Het is bijna vanzelfsprekend dat alle veiligheidsmaatregeln werden genomen maar toch is er die visuele adrenaline die de kijker niet loslaat.
Ook zijn laatste reeks is gemaakt zonder digitale retouching en dus 100% authentiek. Samen met het prachtige model Amber Bourke was hij te gast in de tropische wateren van Fiji waarbij tientallen haaien figureerden als extra’s. Ondanks alle maatregelen en alle doorgenomen scenario’s kan men niet ontkennen dat het een niet-doorsnee fotografische opdracht was, niet alleen was het vinden van een dapper model waarschijnlijk niet evident, er is altijd die kleine foutberekening van ‘wat als’. Voordeel van dergelijke situaties is wel dat er een soort van spanning overslaat op de beelden, de menselijke hersenen zorgen voor de rest, de fascinatie voor de foto’s is dan ook compleet. Benjamin Von Wong heeft een gave om in staat te zijn om de mensen te laten vergeten dat het hier gaat om foto’s, het zijn bijna romantische schilderijen, beelden en taferelen die je enkel kan zien in musea.
In totaal werd er zes uur foto’s genomen gespreid over drie dagen, het was een soms eindeloos wachten totdat de roofdieren van de zee in de juiste posities voorbij zwommen. Het maken van de beelden alleen al was een avontuur op zich en een echt huzarenstuk. Men mag niet vergeten dat naast de waaghals Benjamin Von Wong zijn artistiek alter ego iedere seconde aandachtig diende klaar te zijn om de beelden te vereeuwigen. Net zoals zijn eerdere projecten haalde hij zijn slag thuis en leverde hij fenomenale beelden af.
Het resultaat is zoals al zijn werk: hallucinant betoverend mooi. De mix van sensualiteit, natuurlijke omgeving en de dreigende aanwezigheid van potentieel gevaar lijkt een explosieve mix die volledig tot zijn recht komt op de foto’s.
Deze stuntman van de onderwaterfotografie is wat ons betreft een grootmeester in de moderne fotografie en vooral een verhalenverteller zonder woorden, deze visuele virtuoos geeft telkens weer een straffere dimensie aan het woord: klasse!
Foto’s: Benjamin Von Wong alle rechten voorbehouden met vriendelijke toestemming voor Thalmaray.co
Meer info: Website – Instagram – Wikipedia – YouTube – Facebook – Linkedin – IMD – Flickr – 500px – X –
Eerder verschenen artikels op thalmaray.co over Benjamin Von Wong:
Strawapocalypse – Benjamin Von Wong – De Golf van 168.000 plastiek rietjes