Livio De Marchi: de houten wereld van deze Venetiaanse kunstenaar

Livio De Marchi – de houtkunstenaar van Venetië.

Kunstenaars heeft men in alle vormen en maten en af en toe is er een artiest die daar torenhoog boven steekt in originaliteit en visie. De werken van Livio De Marchi zijn voor het grote publiek zo goed als onbekend maar in een selecte groep van kunstliefhebbers is hij een begrip. Waar de meeste van zijn collega’s hun heil zoeken in traditionele schilderkunst of de passie van het beeldhouwen is deze Italiaan een houtsnijder. Deze man is de schepper van een houten wereld, letterlijk alles wat hij maakt is in hout tot in het absurde toe.

De beschrijving “hout” krijgt in de meeste talen een stijve, vervelende zelfs doodse betekenis. De werken van Livio De Marchi zijn alles behalve levenloos. Er zijn kunstenaars die niet te bevatten zijn door een “houterige” beschrijving, passionele mensen die hun emoties, dromen en verzuchtingen transcenderen in hun kunstvoorwerpen. De Marchi is een prominent lid van deze groep. Zijn kunst zien is effectief begrijpen, de kunst aanvoelen, zien en zelf ruiken is de man zelf beter begrijpen.

De Marchi werd geboren in de stad Venetië waar hij sinds kind werk kreeg in een atelier van houtsnijkunst in de volle Italiaanse prachtige kunsttraditie: de ondertussen befaamde “Accademia di Belle Arti”.

Zijn bijzondere carrière neemt daar aanvang op zeer jonge leeftijd waar onmiddellijk zijn uitzonderlijk talent erkenning krijgt bij medestudenten, leermeesters en klanten. Hij verstaat de kunst om ruwe materialen om te toveren tot prachtige voorwerpen met een zekere panache die zo typisch is voor de Italiaanse mentaliteit. Zijn werken zijn niet alleen verbazend maar zijn naar perfectie gedetailleerd.

Waar hij aanvankelijk begint met het prachtige zuiderse marmer evolueert hij langzaam naar brons om uiteindelijk zijn roeping te vinden in hout. Hout is zijn favoriete stof omdat het een dimensie van levendigheid heeft die men niet kan terugvinden in andere grondstoffen.

Sinds hij zijn eigen atelier heeft zijn er geen grenzen meer aan zijn fantastische fantasie en productiviteit. Door zijn uniek inzicht in zijn materie is hij in staat om een wonderbare wereld te creëren die nog niemand heeft bezocht, een wereld die zo ondenkbaar is dat de magie er van afspat. Het artistieke succes is een sneltrein die steeds meer vaart neemt. Zijn kunst valt te bewonderen in Los Angeles, Rome, Parijs, Londen, Milaan, Düsseldorf, Zürich, New York en Tokio. Hij sierde al de pagina’s van alle interieur magazines van de wereld zoals Interior Design, Cas Vogue, Decoration en Hauser om er maar enkele te noemen. Ontelbare televisieploegen hebben een documentaire gedraaid over de man en zijn houten kunst.

Naast zijn absolute passie voor hout experimenteert hij ook geslaagd met glaswerk, soms in combinatie met elkaar welke een feeërieke indruk nalaat. Livio De Marchi gebruikt naar voorkeur oude traditionele houtvijlen en een houten hamer, de meeste van zijn gereedschap is vervaardigd in 1964. Ze zijn demonstratief aanwezig in zijn atelier en hij gebruikt hen nog dagelijks.

Livio De Marchi slaagde er in om een reusachtige houten hoed te maken in een soort van Origami stijl in 1985 welke zeer beroemd is. In 1986 maakte hij dan weer een gigantische vrouwenschoen die op water kon drijven als een sloep. In Japan staat een houten duif van zijn hand. Zijn meest populaire stuk is een houten Jaguar. De sterkte in zijn kunst is het uitbeelden van onverwachte voorwerpen in hout maar met een levendige realistische stijl. Niemand zal bijvoorbeeld een houten tafelkleed verwachten, of een houten kamerjas, of een houten sportwagen. Als het bestaat kan De Marchi het maken in hout net alsof het functioneel zou zijn, sommige zaken zijn daadwerkelijk functioneel. Ondertussen is hij kind aan huis bij talrijke internationale musea, steeds met houten gigantische voorwerpen die meestal drijven op water.

Deze 67-jarige kunstenaar slaagde erin om een eerder derde rang kunst te laten evolueren tot een prachtig universum waar alles blijkbaar tot de mogelijkheden kan behoren. Het strekt deze sympathieke Italiaan tot eer dat hij ondanks de roem en het succes met zijn beide voeten op de grond blijft en nog steeds veel meer belang hecht aan zijn kunst dan in de opinie van anderen. Zijn verhaal is de verpersoonlijking van een zeer persoonlijke droom, een verhaal die ons toont dat in alles schoonheid en kunst is te vinden als men maar openstaat voor het idee en de verwerking van de gedachte.

Wat mij betreft staan de werken van deze man zeker niet mis in alle gerenommeerde musea in de wereld, en is het jammer dat te weinig mensen zijn kunst kunnen bewonderen. Affascinanti!

Meer info: Facebookwebsite

 

Share this post

No comments

Add yours