Kazuko Takamatsu is een van mijn favoriete hedendaagse kunstenaars. Deze Japanner levert fascinerend werk af die lijkt te zijn omgeven met een mystiek mistgordijn.
Zijn werk is telkens een soort van collega van scenes die eerst werden gemaakt door een 3D-computer en dan op elkaar wordt gestapeld als een subliem geheel.
De hologramachtige personages zuigen gewoon de kijkers mee in de kunst, in het ongeschreven verhaal en vooral in de ongelimiteerde fantasie. De figuren zijn sereen mooi maar ook ietwat angstaanjagend en zelfs spookachtig. Momenteel is Kazuko Takamatsu te gast in Los Angeles met “Decoration Armament” en de belangstelling is gigantisch groot.
Vele critici zijn het er roerend over eens dat deze expositie zijn beste werk is en het meest ambitieuze project die hij ooit is begonnen.
Kazuko Takamatsu vertelt dat hij de vreemde titel koos omdat mensen constant bezig zijn met decoratie en versieren. Volgens hem zijn zoveel zaken in onze maatschappij een uiting van het individu, een bewijs van hun uniek zijn, zoals tatoeages, mode, make-up en zelfs hun verzamelingen.
Het gevoel is volgens de kunstenaar dubbel, de drang naar zoveel schoonheid kan ook minderwaardigheidscomplexen in de hand werken of een scherm om onze onzekerheden af te schermen voor het grote publiek.
Zijn werken zijn dan ook doorspekt met mysticisme, zoals een mooie vrouw omgeven door dieren en planten maar met een machinegeweer achter haar rug. Volgens Kazuko Takamatsu hebben wij allen een soort van mythische waas en fascinatie over ons en met ons. Zijn kunst probeert dit duidelijk te maken.
Meer info: website.
Lees ook het andere artikel over Kazuki Takamatsu