Damien Hirst omschrijven zal meer vragen dan een pagina op een website. L’enfant Terrible van de kunst is wereldberoemd voor zijn extravagante spectaculaire stunts en is absoluut niet verlegen om grenzen te verleggen op een manier die mensen sprakeloos doen staan.
Zijn decor voor zijn nieuwe stunt: “Treasures” spreekt al even tot de verbeelding als de man en zijn werk zelf, de Pinault-paleizen in Venetië krijgen de eer om de meester zijn uitspattingen te laten botvieren. Damien Hirst zelf beloofde een “J’amais vu” en dat kan tellen als verklaring. De Britse kunstenaar is niet alleen een begaafd artiest, hij is vooral een entertainer en een showman, bijna van hetzelfde kaliber als ooit Dali, Liberace en andere grootheden in de excentrieke carrousel.
De volledige naam van zijn nieuw project is dan ook meteen een mondvol: ‘Treasures from the Wreck of the Unbelievable’ (schatten van het wrak van het ongelooflijke). Na zijn succesvolle veiling in Sotheby’s, 10 jaar geleden mag de man zich een miljonair nomen. Voor zijn nieuwe stunt heeft hij 189 nieuwe werken klaarstaan in twee kunstpaleizen die toebehoren aan de collega miljonair François Pinault.
Bijzonder is wel dat tijdens de 10 jarige voorbereiding hij een atelier liet bouwen op de bodem van de oceaan voor de oostkust van Afrika. De werken die er liggen zijn archeologische schatten die volgens Damien Hirst afkomstig zijn uit het wrak van de ‘Amaton’ een schip dat tweeduizend jaar geleden is gezonken op deze plek.
Hirst blijf beweren dat hij nu een amateur archeoloog is die de expeditie naar het gezonken schip heeft gesponsord. Of dit op waarheid kan berusten is een open vraag, feit is dat er historisch geen enkel tastbaar bewijs is van een schip met deze naam. De kans dat het hier gaat om een artistiek verantwoord verzinsel van de kunstenaar is dan ook uiterst aannemelijk. Het bewust voeden van dit verhaal past typisch in de modus operandi van de kunstenaar, als ze maar spreken over je werk is het een succes, waarheid of mythe, is een detail en irrelevant.
In de verondertselling dat er echt een wrak zou liggen, is er dan nog de geniale vraag of alle kunstwerken die in Venetië te zien zijn, authentiek of vervalsingen zijn? De Brit staat bekend voor zijn totale onvoorspelbaarheid en zijn bijna ziekelijk genoegen in het creeëren van onoplosbare raadsels.
Men kan veel zeggen van de man maar hij heeft aardige moeite en een aardige som klaar voor zijn kunst, men schat dat dit project hem ettelijke miljoenen heeft gekost, het huren van een boot alleen al was goed voor een prijskaartje van 20.000 euro per dag. Men gaat er dan ook van uit dat ‘Treasures’ honderden miljoenen heeft gekost. Archeologie of kunst of een mix van beiden?