Claudia Fontes laat een zeer diepe indruk na met haar gigantische werk “The Horse Problem”. Wat men ziet is impressionant te noemen: een reusachtig wit paard die lijkt te zijn bevroren in de lucht en een streling op de neus krijgt van een klein meisje. Dit fenomenaal werk is te bezichtigen in het Argentijnse Paviljoen in The Arsenal Building, het grootste preindustriële center in de wereld.
Het gebouw is lang geleden opgetrokken met hout, bakstenen en ijzer en is sterk symbolisch, het lijkt of het gebouwd is met puur paardenkracht. Het werk is dan ook een ode aan de rol van het paard in de preindustriële stad.
De installatie die ook 400 witte rotsen telt die rond de twee centrale figuren rondzweven is geïnspireerd door de 19de eeuwse iconen . Het werk is omgeven door een parfum van de geschiedenis en de oude ambachten, het is haar manier om te onderzoeken hoe natiën evolueren doorheen de geschiedenis en in het bijzonder haar geboorteland: Argentinië.
Claudia Fontes licht opzettelijk de relatie uit tussen mens en paarden en benadrukt dat deze samenwerking een eeuwenoud verbond is tussen dier en mens. “The Horse Problem” laat een verschillende interpretatie zien en een leidraad hoe de twee diersoorten verder met of zonder elkaar zullen evolueren.
Een gigantisch werk en een majeur statement. Prachtig.
Meer info: website.