Lorenzo Quinn is al jaren een bejubeld kunstenaar en ook dit jaar laat hij merken dat hij blijft behoren tot de absolute wereldtop in de kunstwereld. De Venice Art Biennale 2017 is ditmaal meer dan verheugd om zijn werk te kunnen aanschouwen aan de honderdduizenden passionatas van de kunst.
Ditmaal is hij de vertegenwoordiger van de Halcyon Gallery met zijn gigantische sculptuur van twee reuzen handen die uit het water komen en het Ca’Sagredo in Hotel lijken te ondersteunen. Lorenzo Quinn zou zichzelf niet zijn mocht er geen verborgen en symbolische boodschap zitten in zijn werk, het is namelijk zijn bedoeling om aandacht te vragen voor de globale opwarming van de aarde en welke nefaste inmpact dit heeft op de prachtige stad Venetië. Het is een waarschuwing dat deze prachtige historische parel wel eens zou kunnen ten onder gaan aan de dommigheid der mensen.
Hij wou bewust handen en armen sculpteren omdat dit volgens hem de lichaamsdelen zijn die het moeilijkst zijn om realistischweer te geven. Handen zijn ultrasymbolisch, ze vertegenwoordigen kracht en hebben de mogelijkheid om lief te hebben, te haten, te doden, te bouwen of te vernietigen.
Venetië is dan ook een drijvend kunstwerk en de stad is een inspiratiebron geweest sinds eeuwen voor talloze kunstenaars, reden te meer om in de bres te springen voor deze stad die dreigt te worden verzwolgen door het water.
Beeldhouwen is voor Lorenzo Quinn vooral een communicatiemiddel en boven al een universele boodschap.
Lorenzo Quinn wil niet enkel bekend zijn door zijn beroemde afkomst als zoon van de acteur Anthony Quinn maar hij haalt vooral zijn inspiratie bij de oude meesters zoals Bernini, Michaelangelo en Rodin. Zijn inspiratie ontstaat in een milliseconde en het wordt een ontembare passie die hem maanden opslorpt tot de realisatie van zijn visie.
Het leven is een eindeloze reis…als je weet hoe het te beleven…
Meer info: website / instagram
Lees hier onze eerdere artikels over Lorenzo Quinn: