Young-Deok Seo is een Zuid-Koreaanse kunstenaar die fietskettingen gebruikt om prachtige realistische en emotionele kunst te brengen. Geef toe het is nu niet bepaald het gemakkelijkste materiaal om hoogstaande kunst mee te maken, maar hij doet het wel met levensgrote beelden die bovendien hoog gedetailleerd zijn, iets wat men niet zou verwachten van ordinaire fietskettingen.
Voor de artiest gaat het allemaal over fragmentatie in zijn sculpturen. Het is een prachtig medium door de structurele aard van de kettingen, automatisch zijn er gaten in de ontwerpen, waardoor licht schijnt wat geheel een sprookjesachtige en bijna metafysische indruk geeft.
Intelligent bespeelt Young-Deok Seo deze holtes als een soort van strategische schaduwenspel om bepaalde zaken te accentueren of zelfs bepaalde delen van bijvoorbeeld maskers te verduisteren. Zijn kunst is een in vraagstelling van de industrialisatie van de arbeid, welke in de moderne wereld een omwenteling aan het maken is.
Hij ziet de mens als kleine onderdelen van gigantische machines, de mens is slechts een onderdeel van een groter geheel, een pion, een tandwieltje. Men kan zelf geen protagonist zijn van ons eigen leven, teveel conditionering en normbeïnvloeding regelen onze levens. Industrialisatie is een sublieme manier om onze geesten of zielen te temperen, een sublieme repressie van gevoelens. Hij hoopt dat ook dat zijn hoog symbolisch werk spirituele steun geeft aan hen die het nodig hebben.
Zijn laatste serie ‘Human Collection’ heeft net een zeer geslaagde expositie achter de rug in Londen. Niet alleen zijn kunst maar ook de filosofie van maken diepe indruk.