Fukushima: bewoners keren terug voor photoshoot

Fukushima is wereldwijd berucht als een nucleaire spookstad na de ramp. Triestig genoeg staat deze naam nu in de geschiedenis naast Tsjernobyl. Maar liefst 80.000 inwoners hebben hals over kop letterlijk voor hun leven moeten rennen. Deze tragedie is al ruim uitgemolken geweest in de media, maar wat weinigen belicht hebben zijn de persoonlijke drama’s van de bewoners, waarvan sommigen alles verloren: hun huis, hun werk, hun stad, hun bezittingen en hun leefomgeving.

after-fukushima-invisible-contamination-ghost-town-carlos-ayesta-9

De Franse fotografen Carlos Ayesta en Guillaume Bresson besloten om het leed achter het drama te belichten. Ze vroegen aan enkele bewoners om eventjes terug te keren naar de plaatsen waar ze leefden, werkten, schoolliepen en hun leven invulden.

after-fukushima-invisible-contamination-ghost-town-carlos-ayesta-19

Dit project was bijzonder moeilijk, niet alleen waar een bezorgdheden over de veiligheid, maar het duurde vier jaar eer de administratieve mallemolen uiteindelijk toestemming gaf.

after-fukushima-invisible-contamination-ghost-town-carlos-ayesta-2

Wat ze vonden in de spookstad liet een heel diepe indruk na en niet alleen op de ex-bewoners. De plaats was onherkenbaar geworden en verdiende met wimpel de naam apocalyptisch. Het project: “Retracing Our Steps” was niet alleen wetenschappelijk waardevol maar het was een heel zwaar psychologisch experiment voor iedereen die eraan meewerkte.

after-fukushima-invisible-contamination-ghost-town-carlos-ayesta-11

Samen met een handvol ex-bewoners begaven de fotografen zich in de no-go-zone. Ze gingen gebouwen binnen die nu niet meer zo vriendelijk leken.

after-fukushima-invisible-contamination-ghost-town-carlos-ayesta-7

Aan de bewoners werd gevraagd om zo normaal mogelijk te “acteren” alsof er niets aan de hand was. Het idee was om in de foto’s het banale en het ongewone te combineren. Het werd een surrealistische ervaring, en zeer confronterend voor iedereen die de foto’s bekijkt.

after-fukushima-invisible-contamination-ghost-town-carlos-ayesta-8

Fukushima toont in de foto’s de vergankelijkheid van de menselijke aanwezigheid, het symboliseert de dood en het verval. Het is dan ook een wake-up-call dat we veel te veel alles voor vanzelfsprekend aannemen. De broosheid van de mens en de maatschappij komt hier uiterst sterk in de verf te staan, en niet te vergeten de ontzagwekkende kracht van de natuur. Wanneer het natuurgeweld dan nog eens een combinatie vormt met het nucleaire gevaar die de mens zelf heeft gekozen, is het in alle opzichten schrikwekkend en dwingt het tot nadenken.

after-fukushima-invisible-contamination-ghost-town-carlos-ayesta-4

ThalmarayCopyright. 2016

Share this post

No comments

Add yours