Borut Peterlin brengt de natte plaatfotografie terug en ditmaal in kleur

Borut Peterlin is een Sloveense fotograaf-kunstenaar die momenteel furore maakt met zijn zelfbenoemde ‘Antiquarian Avant-Gard Art Movement’ een techniek die de  fotografie van de negentiende eeuw terug tot leven brengt door gelijkaardige of dezelfde technieken te gebruiken van de pioniers van de fotografie.

Het is duidelijk dat de man leeft en ademt met fotografie, het zit hem gewoon in de genen en zijn hele leven draait rondom deze prachtige kunstvorm. Dankzij zijn mentor Mark Osterman heeft hij zich beginnen toeleggen op de zogenaamde natte plaatfotografie. Deze zogenaamde natte plaat collodium, een dikke stroperige vloeistof die wel als kleefmiddel werd gebruikt en als basis voor een lichtgevoelige laag in de beginjaren van de fotografie was de voornaamste techniek van midden negentiende eeuw tot de laten 1880.

Niet alleen was deze techniek omslachtig, men kon een ‘collodium’ plaatsen op glas maar evenzeer een metalen plaat of zelfs een collodium negatief gemaakt worden. De moeilijkheidsgraad zat hem in het feit dat de fotograaf slechts 15 minuten had om het collodium te laten drogen. Het is net deze gevoeligheid zoals blootstelling aan het licht en andere factoren die de lekkere vintage look geven aan een foto.

De Curriculum Vitae en portfolio van Borut Peterlin zijn duizelingwekkend en munten uit door een enorm vakkennis en talent. Borut Peterlin is dan ook een geliefde artisanale kunstenaar in de wereld van de camera.

Momenteel staat hij in de belangstelling door het feit dat hij voor het eerst de natte plaatfotografie kleur heeft gegeven in plaats van de vintage zwart-wit schakering. In opdracht van een beroemde kostuumontwerper nam hij prachtige double-exposure foto’s  die hij achteraf ook inkleurde, het resultaat is een feeërieke mix van vintage en kleuren die een sfeer oproepen welke moeilijk te omschrijven valt maar visueel zeer sterk is. Beide procedés werden al uitgevoerd, maar het is geniaal van Borut Peterlin dat hij de twee producten (de gekleurde en niet-gekleurde) confronterend naast elkaar zet.

Alan Hranitelj, a theatre costum designer. This is a scan of an ambrotype, wet plate collodion portrait. Photo: Borut Peterlin

Op zijn website kan men de vele facetten bewonderen van deze fotograaf, de indruk die vooral overheerst is deze van een fotografische poëet die een vintage kijk geeft op een wereld die plaats laat voor tijdloze fantasie en een retrospectieve kijk op de kunst gezien doorheen zijn ogen. In mijn ogen is hij de Gustave Klimt van de fotografie.

Meer info: WebsiteFacebookYouTubePatreonTwitterFlickr

Foto’s: alle rechten voorbehouden Borut Peterlin met vriendelijke toestemming voor Thalmaray.co

Share this post

No comments

Add yours