Vhils – de straatartiest gewapend met een beitel

Vhils, het pseudoniem van Alexandre Farto is goed bezig om zijn trademark door te druk in de scene van de Street Art. Sinds 2008 beitelt hij stukken muren weg met een grote variatie van werktuigen om zo prachtige portretten en scenes tevoorschijn te toveren. Deze eigenzinnige manier van werken heeft van hem in een recordtempo een ware sensatie gemaakt. Door ervaring heeft deze Portugese artiest zijn systeem zo geraffineerd dat zijn effecten enkel maar verbeteren.

Door zich een weg te beitelen en te snijden in steden rond de wereld, is hij een soort van urban archeoloog die lagen van de geschiedenis blijft bloottleggen en een beeldhouwer die de verborgen boodschappen in de stenen muren naar buiten brengt. Aan artistieke erkenning geen gebrek onder andere door het tijdschrift Forbes Magazine, die hem uitriep tot een van de dertig kunstenaars onder de 30 jaar die diende te worden gevolgd.

Het grote deel van het succes van Vhils is het feit dat hij zich kan wegcijferen en de limieten van een muur voor hem absoluut geen obstakel zijn. Na samenwerkingen met de beroemde iconische popband U2 in hun Films of Innocence Videos en zijn samenwerkingen met kunstcentra in Lissabon bewijst hij dat straatartiesten een plaats verdienen in de hedendaagse kunstscène.

Zijn techniek omschrijft hij als een soort van omgekeerd stencileren of een creatief vandalisme.Het basisidee kreeg Vhils van de reclameposters die bijna tot in de eeuwigheid blijven kleven op de muren van de Portugese hoofdstad. Hij kwam tot het besef dat ze een interessant canvas zouden zijn. Bij het maken van stencils brengt men iets aan op een muur, zijn stijl verwijderd juist materie. Het bijna dissecteren van oude stadsmuren lijkt op een soort van archeologie. Nu is dit zijn handelsmerk.

De sterkte van Vhils is dat hij blijft experimenteren en dus fouten maken, deze fouten zijn volgens hem de beste leermeesters. Intrigerende kunst!

Meer info: Website | Facebook | Instagram

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Share this post

No comments

Add yours