Marie Cohydon is sinds haar prille jeugd bezig met kunst. Wat mogelijks een bevlieging was is alleen maar in passie en sterkte toegenomen nu dat ze volwassen is. Ze heeft een gezonde obsessie voor minuscule dingen, alsof ze heel de wereld door een microscoop wil bekijken omdat net dan de wereld rondom haar lijkt te verdwijnen.
Ze gaat helemaal op in haar miniatuurwerk zodanig dat ze zelfs haar eigen vingers niet meer ziet, en acupunctuur naalden lijken plotseling gigantische voorwerpen.
Deze kunst stellen Marie Cohydon om zichzelf telkens weer te overtreffen, en ze weet dat met elk nieuw werk ze zichzelf niet zal ontgoochelen. De drive om steeds beter te presteren is altijd aanwezig. De drang naar perfectie is nog zo’n eigenaardigheid van haar karakter, het is dan ook niet zelden dat ze haar werk afbreekt tot twintig of dertigmaal toe.
Vogels sculpturen die 4 mm op 1 mm zijn is geen sinecure, het is een hele uitdaging. Naast het sculpteren is er nog het schilderen wat volgens haar nog een level moeilijker is. Soms zit ze letterlijk vast op een detail bijvoorbeeld een oog of een bek, een gevecht dat soms twee weken kan duren vooraleer ze tevreden is.
Naast de vogeltjes die nu haar visitekaartje zijn, heeft ze een tweede passie: het maken van miniatuurhuisjes van 1 mm die ze op kleine scherpe voorwerpen plaatst zoals duimspijkers of nagels.
Het grappige is dat ze haar kunst enkel kan tonen aan de wereld wanneer ze er foto’s van neemt met een speciale camera met een bijzonder vergrotingssysteem. De punten van de potloden zijn bijvoorbeeld slechts 5 mm hoog op 3 mm breed. Weinig plaats dus voor het maken van fouten.
Grote kunst in een dwergvorm.
Meer info: Instagram.